Sa pastram Romania curata! EcoMagazin - Ecologie si Protectia Mediului

marți, 24 noiembrie 2009

Limbajul persuasiv in media

Scopul mesajelor publicitare din mass-media este acela de a va convinge pe voi, publicul lor, de a crede ceva, de a gandi intr-un anumit mod, de a face o anumita actiune.Pentru a va determina sa faceti aceste lucruri se utilizeaza o multime de tehnici speciale de televiziune, anumite limbaje persuasive, si multe alte metode.
1. Asocierea
Aceasta tehnica de persuasiune incearca sa atribuie unui produs/serviciu o idee/ emotie care produce placere cum ar fi: ideea de frumos, sentimentul de securitate, succesul, apartenenta, maternitatea, climatul familial benefic etc. Mesajul media nu iti spune explicit cum vei obtine aceste lucruri ci doar asociaza produsul la ideea/emotia care ne-ar produce placere. Asocierea este implicita. Un mesaj bun ne-ar putea crea un raspuns emotional puternic care sa ne deteremine sa cumparam produsul respectiv. Exemplu: firma Nike asociata cu sentimentul de victorie, reclama Coca Cola cu spiritul Craciunului ( cea din iarna ) , firmele de asigurari asociaza sentimentul de siguranta etc.
2. Alinierea la grup
In multe spoturi publicitare sunt prezentate grupuri de persoane aflate in anumite situatii ( sunt bolnave, au nevoie de un serviciu, au nevoie de un produs ) si toate sunt prezentate ca utilizeaza un anumit produs pentru a rezolva situatia respectiva. Ideea care incearca sa ne fie indusa este aceea ca si noi cand ne-am afla intr-o situatie similara putem sa folosim produsul /serviciul respectiv pentru a rezolva situatia, problema.
Exemplu: Este prezentat un grup de persoane care folosesc un anumit produs pentru tratatrea gripei.Ideeea care ni se induce este ca adaca aceste persoane s-au vindecat consumand produsul respectiv inseamna ca va fi efecient si la noi. Este un fel de aderare la " turma".
3. Folosirea persoanelor pozitive, frumoase
Este o alta metoda de manipulare media. Sunt prezentate consumand/utilizand anumite produse persoane cu aspect placut, persoane care apar ca fiind inteligente, culte, intr-un cuvant persoane care ar putea fi modele pentru noi. Acele persoane doar precizeaza ca folosesc un anumit produs/servicu, ii prezinta calitatile dar nu ne invita sa-l cumparam. aceasta decizie o vom lua noi singuri!
4. Mituirea
Prin aceasta metoda esti impulsionat sa achizitionezi un naumit produs, asigurandu-ne ca la achizitionare, vom primi anumite suplimente: discount-uri, cupoane de reducere, cadouri suplimentare, mai multe produse in loc de unul singur. Ofertele speciale, concursurile, tombolele fac parte din acest proces de " luare de mita".  Vanzatorul nu ar face nimic pentru a iesi in pierdere iar aceste tertipuri sigur ii asigura un avantaj.
5. Folosirea celebritatilor
Celebritatile sunt folosite in spot-urile publicitare pentru a ne demonsta ca ele folosesc anumite  produse si sunt gantii calitatii acelor produse. Oamenii simpli care si-au ales ca modele acele celebritati acorda credibilitate acelor produse tocmai pentru ca sunt folosite de catre acestea. Celebritatea este de fapt scrisoarea de recomandare a calitatii produsului respectiv. Acum nu inseamna ca produsul este de calitate dar aceasta idee se incearca a se induce  consumatorului.
6. Expertii
Ne bazam pe experti pentru consilierea in vederea consumarii /folosirii anumitor produse.Aceasta este ideea atunci cand, in spoturi, se folosesc anumite persoane specializate intr-un anumit domeniu care ne explica utilitatea folosirii unui anumit produs/servicu. Vedem astfel la TV medici, profesori, avocati  si alti profesionisti din varii domenii care ne explica ce bun este produsul respectiv, ce avantaje ne va aduce daca noi il vom folosi. Uneori, sunt folositi pe post de experti " oameni simpli" , la fel ca noi.
Exemplu: o mama ne sfatuieste sa folosim o anumita marca de mancare pentru ca si bebelusul nostru sa fie sanatos ca al ei.
7. Explicatiile suplimentare
Explicatiile suplimenatre cresc credibilitatea produsului. de exemplu, se dau explicatii referitoare la pret, principalele ingrediente, numarul de elemente din pachet. Sunt, deci explicatii masurabile, observabile care ofera explicatii suplimentare referitoare la calitate, eficienta, fiabilitate.
Exemplu: ridurile dispar in 7 zile, actioneaza in 5 minute, slabesti in 30 de zile etc.
Aceste explicatii suplimentare determina pe unii cumparatori sa le achizitoneze chiar daca constata , surprinsi ca actiunea produsului nu respecta timpul precizat in reclama.