Temple Grandin ( n. 29 08 1947 ) este doctor în Stiinţa animalelor si , în acelasi timp, profesor în cadrul Universitaţii de Stat din Colorado. ( SUA). Autor a unor best-seller-uri in domeniul autismului ( Gandind în imagini ), consultant in domeniul comportamentului animalelor, s-a remarcat în principal prin activitatea susţinută ( seminarii, pledoarii ) pentru sprijinirea educaţiei şi a drepturilor persoanelor autiste. De asemenea, este inventatoarea " maşinii de îmbrăţişat" concepută pentru calmarea persoanelor hipersensibile.
Este una dintre fondatoarele Societăţii Americane de Autism, a fost invitata în cadrul majoritatii programelor de televiziune importante din SUA, după biografia sa a fost realizat filmul " Temple Grandin", lansat in 2010, film care a primit 5 premii în cadrul Galei Premiilor Emmy.Idei susţinute:
- autismul este un continuu foarte mare care merge de la oextrema foarte severa, în care copilul ramâne non-verbal, şi până la cealaltă extremă, unde întâlnim oameni de ştiinţă şi ingineri strălucitori;
- Einstein, Mozart, Leonardo da Vinci, M Faraday, N. Tesla şi alte genii alte omenirii , daca ar fi fost diagnosticaţi astazi li s-ar fi pus diagnosticul de autism;
- " preocuparea mea este cum sa îi facem pe aceşti copii sa fie cei care vor inventa lucrurile legate de energia viitorului" ;
- ca si autista, eu gandesc in imagini, nu gandesc in cuvinte ;
- mintea autista se concentreaza pe detalii comparativ cu creierul normal care ignoră detaliile;
- in ziua de azi, problema este ca totul devine prea abstract, oamenii se îndepărtează de lucrul manual;
- a gandi în imagini înseamna, de fapt, să ai filme în capul tău, mintea mea funcţionează ca un Google în imagini;
- gandind în imagini, înseamna ca , daca un obiect nu se afla în imediata apropiere a persoanea, aceasta reconstituie în minte cadre diferite cu ipostazele în care a aparut obiectul respectiv;
- ca sa extraga fapte, vizualii, repornesc caseta cu circumstanlele faptelor;
- gandirea vizuală lucrează într-un sistem al acreierului diferit de gandirea verbală;
- autistii gandesc precum animalele, în imagini, în sunete, în mirosuri, fiind influenţaţi cu precădere de senzaţiile primare;
- gandirea unui autist este de jos în sus şi pune informaţia pe categorii;
- gandirea vizuala este mai creativa, mai inovatoare decat gandirea verbala deoarece imagineaza lucrul finit înainte de a-l verbaliza;
în mintea normala limbajul a dus la acoperirea gandirii vizuale;
Sfaturi pentru părinţi/ educatori:
- învaţaţi-ii pe copii cum să înveţe şi cum să-şi rezolve temele;
- folosiţi preocuparea principalaă a copilului pentru a-l motiva sa parcurgă şi alte domenii de cunoaştere;
- învăţaţi-l deprinderile sociale ca şi cum ar fi într-o piesă de teatru;
- faceţi-l pe copil să fie interesat de ceva, aprindeţi-ii o scânteie în el iar când copilul va fi interesat atunci el va fi pregătit să înveţe lucruri noi;
- mentorii sunt esenţiali în educaţia unui copil;
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu