Acupunctura - dincolo de istorie
Intrega gandire chineza, incluzand miturile si legendele, este dominta de conceptia unitatii tuturor fenomenelor din natura, conform careia acestea se desfasoara in acord cu o lege universala ( Dao ), avand doua componente contrare ( Yang si Yin ) dar inseparabile si complementare. Atat Macrocosmosul ( Universul) cat si microcosmosul ( Omul) sunt animate de neintrerupte pulsatii ( unde ), cu amplitudine diferita dar cu periodicitate constanta.
Unele teorii moderne leaga aparitia omului de inversiunea perodica a polilor magnetici ai planetei noastre, moment in care campul magnetic al Terrei dispare pentru un timp. Aceasta inseamna disparitia temporara a blindajului realizat de campul magnetic terestru fata de radiatiile cosmice, deci cresterea considerabila a radiatiei pe pamant. In ultimii 3 milioane de ani se pare ca polaritatea campului magnetic s-a schimbat de patru ori. In aceste perioade critice cresterea nivelului radiatiei cosmice ar fi dus la mutatiile naturale ce au stat la baza aparitiei, de fiecare data, a unei noi specii. Prima mutatie s-ar fi rpodus deci cu 3 milioane de ani in urma, cand din maimuta ar fi aparut in sud-vestul Africii Homo Faber ( caracterizat prin mersul in pozitie verticala ). Aceasta s-ar fi petrecut acum 14000000 de ani, de cand dateaza si una dintre vetrele de foc descoperita in Kenya la Chesowaja. La o noua inversare a polului magnetic, ar fi aparut Pitecantropul iar la urmatoarele oamenii din Neaderthal, in fine Homo Sapiens.
Pe teritoriul Chinei, fiintele umane exista de cel putin 500000 de ani, perioada in care atrait omul de Beijing, descoperit arheologic in anul 1921; asa cum o atesta vetrele de foc descoperite, acesta poseda tehnica aprindrii focului. Un schelet de om descoperit pe valea Fluviului Galben vine sa ateste ca in acea regiune traiau oamnei in urma cu 50000 de ani.
Cand incepe insa istoria Chinei? Prima dinastie chineza atestata scriptic este dinastia Shang ( Yin), care a durat intre anii 1766 si 1122 i. Hr. . In scrierile vechi se fac insa referiri la o dinastie anterioara, Xia, care ar fi domnit intre 2033 si 1766 i. Hr. Aceleasi scrieri mentioneaza ca intemeietori ai civilizatiei chineze trei imparati legendari ale caror origini si fapte aluneca adeseori in mit. Dar chiar daca personalitatea lor, asa cum ne este transmisa de legenda, a fost plamadita din fapte ce pot fi atribuite mai multor imparati mitici ( Fu Xi - 2953-2838 i. Hr.; Shen Nong - 2900- 2798 i. Hr. ; Huang Di - 2797-2696 i. Hr. ) au trait aievea si ca au pus bazele unei civilizatii ce avea sa joace un mare rol in dezvoltarea omenirii.
Desi cele mai vechi inscriptii descoperite - zgariate pe oase de animale sau pe carapace de broasca testoasa - dateaza din secolele XIX - XX i. Hr. , in unele carti anticese afirma ca oamenii stiau sa scrie inca din vremea imparatilor legendari.
Lui Fu Xi, primul dintre acestia, i se atribuie elaborarea conceptelor fundamentale chineze asupra universului. Se spune ca Fu Xi sihastrea in Muntii de Rasarit si-si petrecea timpul observand cu atentie Cerul si Pamantul. Astefel, el a putut delimita " palatul central al cerului ", marcat de steaua polara, si observa traiectoriile stelelor si Soarelui, ca si corelatia dintre mersul astrelor si ciclurile anotimpurilor pe Pamant. Lui i s-ar datora primul calendar lunaro-solar, impartit in 12 luni. Atent la ceea ce se petrecea pe pamant, Fu Xi a presupus ca alternanatele zi-noapte, iarna-vara, cald-frig depind de ritmul miscarii planetelor. Interdependenta fenomenelor din cer si a celor de pe Pamant l-a facut sa intuiasca existenta unei forte universale ( Qi ), care guverneaza atat miscarea astrelor, cat si manifestarile ciclice ale vietii terestre. Ciclicitatea este dictata de alternanata regulata a celor doua principii opuse ca sens : Yang , notata cu o linie continua ( _______) , si Yin, notat cu o linie intrerupta ( ---------) . Fu Xi a imaginat apoi cele 8 triagrame ( simboluri compuse din cate trei linii ) care indica evolutia raporturilor intre Yang si Yin, si anume:
* qian/cer ( trei linii continui ), dui / lac( o linie discontinua si doua linii continui ) , li / foc ( o linie continua, o linie discontinua , o linie continua ), zhen/ tunet ( doua linii discontinui, o linie continua ) xun/ vant ( doua linii continui, o linie discontinua ), kan/ apa ( o linie continua, o linie discontinua, o linie continua ), gen/ munti ( o linie continua, doua linii discontinui ), kun/pamant ( trei linii discontinui ).
Qian ( trei linii continui) principiul Yang, este asimilat sexului masculin iar Kun ( trei linii discontinui ), principiul Yin este asimilat principiului feminin. De altfel, raportul Yang/Yin este exprimat simbolic si in prezentarea lui Fu Xi ( Yang ) laturi de sotia sa Nu Wa ( Yin ) > Fu Xi tine echerul ( Yin, Pamantul ) in mana sa stanga ( Yang ) in timp ce Nu Wa tine compasul ( Yang, Cerul ) in mana dreapta ( Yin ).
Combinand doua cate doua cele 8 triagrame se obtin 64 de hexagrame prin care, conform celebrei lucrari antice Yi Jing ( Cartea mutatiilor sau Cartea schimbarilor ) poate fi redata evolutia ciclica a tuturor lucrurilor si fenomenelor, inclusiv a celor biologice.
Constructia triagramelor, exprima sintetic evolutia posibila a lucrurilor si fenomenelor, intr-o epoca in care nu se putea vorbi de matematica, algebra sau geometrie.
Lui Fu Xi, unele texte vechi ii atribuie, de asemenea , inventarea scrierii, precum si faptul de a-i fi invatat pe oameni unele indeletniciri practice, ca pescuitul si cresterea animalelor domestice.
Shen Nong, al doilea imparat legendar, urmas ala lui Fu Xi, ar fi trait candva intre 2900 si 2698 i. Hr. Domnia sa s-a desfasurat sub semnul focului ( Imparatul de Foc ). Este considerat fondatorul agriculturii ( Divinul Agricultor ), inventatorul plugului de lemn si creatorul fitoterapiei, adica al tratatmentelor cu plante. El cunostea, in esenta lor , puterea germinativa a pamantului si capacitatea miraculoasa a plantelor de a creste, de a rodi si de a tamadui.
Descrierea celor cinci cereale fundamentale poate fi considerata piatra de temelie pentru alimentatia traditionala, care tine seama de calitatile energetice ale alimentelor, exprimate, nu in calorii, ci inprincipii bioactive capabile sa intretina functia tuturor organelor interne, grupate, de asemenea, in cinci clase : gasim aici germenele celebrei teorii a celor " cinci transformari " ( sau elemente ) dezvolatat ulterior de clasicii acupuncturii. Posesor al unei sensibilitati iesite din comun, Shen Nong a testat puterea vindecatoare a plantelor pe el insusi. Asa a reusit sa izoleze 365 de remedii impotriva bolilor, 40 provenite din substante minerale, 68 din produse animale si 257 din plante., pe care le-a impartit in trei categorii: netoxice, semitoxice si otravuri. Grupul remediilor netoxice era, evident, cel mai important. Substantele toxice erau foolosite numai in cazuri exceptionale, cand remediile netoxice si antitoxice se dovedeau ineficiente.
Lui Shen Nong i se atribuie cartea " Pong Cao " ( Herbarul ) care cuprinde descrierea tuturor plantelor cunoscute in vremea aceea si primele indicatii asupra proprietatilot lor. Versiunea pastrata pare datata din timpul dinastiei Han de Rasarit ( 140 - 87 i. Hr.) cand cifra de 365 ( zilele anului ) este deseori folosita, pana si la numarul punctelor in acupunctura. Mai mentionam ca hartia din fibre vegetale se fabrica inca de pe atunci. Legenda atribuie lui Shen Nong inventarea celor " 9 tipuri de ace de acupunctura " el contribuind, alaturi de ceilalti imparati legendari, la fundamentarea bazelor teoretice si practice ale artei miraculoase de vindecare cu ajutorul acelor.
-extras din cartea Acupunctura, un mit o stiinta / C Ionescu Targoviste
Va urma.....