Ideile mele, ideile tale, ideile tuturor.... Daca va regasiti ideile voastre in acest blog, nu va impacientati, nu ma acuzati de plagiat doar le-am oferit ca modele de raspunsuri pentru cei ce cauta. Doar atentionati-ma ca doriti ca ideile voastre sa nu mai fie modele de inspiratie pentru ceilalti si eu voi renunta la ele... In rest.....cautare placuta
duminică, 21 februarie 2010
Metoda " loci", metoda de superinvatare?
Una dintre stiintele uitate ale lumii preindustriale, arta memoriei, era un sistem de antrenament al memoriei care permitea practicantilor sa memoreze rapid si exact informatii in cantitati foarte mari. Metodele de baza ale artei au fost concepute de catre poetul grec Simonides din Ceos, inaintea secolului VI I. Hr., devenind apoi ca parte din pregatirea standard a oratorilor din Grecia si Roma antica. Pierduta de lumea occidentala odata cu caderea Imperiului roman, a fost recuperata dintr-o serie de texte care au supravietuit in timp, in secolul al XII-lea devenind ca parte importanata din educatia Evului Mediu sau a Renasterii. Ocultisti hermetici ca Giordano Bruno, au transformat-o intr-un sistem puternic de meditatie magica. Inainte de a trece la prezentarea propriu zisa a metodei de memorare a lui Simonides voi prezenta conditiile in care a aparut aceasta metoda. Inceputul este cufundat in legenda. Se spune ca in secolul al VI-lea i. Hr., Simonides din Ceos, poet renumit al timpului, a fost invitat sa compuna un poem in cinstea nobilului Scopas din Thesala, pe care sa-l recite apoi la un banchet organizat cu ocazia unei competitii sportive. Simonides si-a inceput poemul printr-o lauda adusa zeilor Castor si Polux, dupa obiceiul timpului si in conformitate cu specificul ocaziei. Din acest motiv, nobilul si prietenii sai, au refuzat sa-i acorde plata integrala stabilita, sugerandu-i ironic sa ceara restul celor doi zei. La scurt timp, Simonides a fost chemat afara spunandu-i-se ca doi tineri doresc sa-i vorbeasca, moment in care casa s-a prabusit, cei ramasi inauntru devenind de nerecunoscut. in semn de recunostinta, zeii il salvasera pe poet. Simonides, rememorand locul in care statea fiecare invitat, a putut furniza rudelor indicii despre pozitia fiecaruia, ajutand in felul acesta la identificarea lor. Reflectand mai tarziu asupra acelei intamplari, Simonides s-a aplecat asupra principiilor pe care le folosise intamplator. Rand pe rand, Simonides a descoperit principiile fundamentale, enuntate de Arta Memoriei. Este mai usor sa gasesti (amintesti) ceva atunci cand stii unde a fost pus (memorat). Cu cat o informatie este mai precis clasificata si in mai multe locatii, cu atat ne va fi mai usor sa o regasim. Despre Simonides, descoperitorul si promotorul metodei in timpurile sale de inceput, istoria arata ca isi proiectase un sistem de memorare care ii permitea sa retina 10.000 unitati informationale plecand de la proiectul topografic al orasului natal. In concluzie Simonides putea retine cu relativa usurinta 10.000 de cuvinte, in ordine, la o singura lectura ! Pare enorm si chiar este ! Totusi, cine dintre noi nu este convins ca folosim prea putin din ceea ce suntem ? De ce nu ar fi descoperit grecii secretul memoriei ? Astazi stinta certifica aceste performante si le da explicatia cuvenita, scotand aceste rezultate din zona misticismului. Metoda de baza consta in folosirea imaginilor ca un cod pentru informatia care trebuia sa fie memorata. Astfel, se memoreaza interiorul unei cladiri in cel mai mic detaliu, sau interiorul unei camere, al unui dulap cu multe polite, sau ordinea caselor pe o strada etc. Se memorau aceste locuri pana cand se putea parcurge cu ochii mintii fiecare incapere pana in cel mai mic detaliu.Fiecarei imagini memorate I se atribuiau mai multe cuvinte sau lucruri,. Cand textele trebuiau aduse in memorie se accesa incaperea respectiva cu imaginile pe care le continea si cu corespondentul lor in cuvinte. Ca parte practica va propun urmatorul experiement: sunteti student si aveti de sustinut proba orala a unui examen. Memorati fiecare detaliu din sala unde veti sustine examenul. Structurati meterialul de memorat ( cursurile) si apoi fiecarei imagini memorate din sala de curs ii veti aloca un o parte a meterialului de memorat. De exemplu pe zidul din parte de este veti lipi ( imaginar) un poster pe care aveti structurat materialul despre “ Memorie “ ( daca sunteti student la psihologie). In momentul in care veti avea de tratat subiectul despre memorie veti accesa posterul indicat mai inainte si cuvintele vor veni ca de la sine, fara nici un efort. Voi reveni si cu alte detalii despre aceasta metoda.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
super......
RăspundețiȘtergeremda.... foarte interesant:p sper sa functioneze:*:*
RăspundețiȘtergere